Pokud začínáte čím dál více pronikat do světa SEO, určitě jste narazili na termíny, nad kterými si můžete klást otázky.
Každý vám poradí = musíte mít skvělý SEO popis stránky který musí obsahovat relevantní klíčové slovo, jinak to prostě nejde..
Co je to ale SEO popis? Jakou definici si pod tímto pojmem mám představit?
Jedná se o popisky nadpisů, nebo popis stránky?
V dnešním článku si vše podrobně rozebereme.
Navíc vám prozradím TIPY, jak vytvářet kvalitní SEO popisky, které zaujmout nejen zákazníky, ale i vyhledávače.
Co je SEO popis?
Pod termínem SEO popis si můžeme představit několik "věcí".
Mezi ně patří:
- Text na vašich stránkách: jedná se o text, který může být kdekoliv na stránkách. Ať už se jedná o blogový příspěvěk, popisek stránky, e-shopové kategorie, stránky O nás nebo kontaktů atd..
- Titulek (stránky): v podstatě zde mluvíme o nadpisu dané stránky (hlavní stránky, kategorie, příspěvků, rubriky, štítků atd..).
- Meta Description: jedná se o popisek stránky pod titulkem a URL stránky ve vyhledávačích. Je to krátký text, který se doporučuje udržovat v maximální délce 160 znaků.
Když jsme si řekli základní 3 SEO popisky, se kterými se můžete setkat, musíme si říci, jak tyto popisky správně vytvářet i jaký mají vliv na hodnocení ve vyhledávačích.
Předtím než začneme, pokud vás zajímá více o SEO, můžete si přečíst můj článek Jak na SEO v roce 2024.
Jsou SEO popisky důležité?
Rozhodně ano! Ale má to své ale..
Slovo ale jsem zde zdůraznil kvůli tomu, že pokud budete vytvářet SEO popisky, které jsou nerelevantní a nikdo daná klíčová slova nehledá, jsou vám (nechci to úplně říct) k ničemu.
Pokud chcete psát SEO popisky, je důležité se opírat o kvalitní analýzu klíčových slov.
Bez správných klíčových slov nikdy nepřivedete relevantní návštěvníky/zákazníky.
Pokud máte klíčová slova na která chcete cílit, musíte je implementovat "tam kam patří"., abyste uspěli v organickém vyhledávání.
Jak už do textu na stránce, titulků nebo meta description.
Zní to lehce že ano?
Stačí vzít pár klíčových slov, vložit je na stránky "kam patří" a je to..
Bohužel to není tak lehké...
Tento postup je v SEO jeden z kroků, abyste uspěli ve vyhledávačích, ale není to zdaleka vše, o čem SEO je...
Jedná se o soubor technik a postupů, díky kterým se zvýší vaše pozice v organickém vyhledávání.
Některé velmi důležité techniky si zde probereme, ale pojďme se konečně podívat na to, jak vytvářet kvalitní SEO popisky a jak by měli vypadat.
Jak vytvářet SEO popisky?
Jak už jsem zmínil SEO popisky hrají klíčovou roli v online světě a organickém vyhledávání.
Bez kvalitních SEO popisků a správně zvolených klíčových slov "vás nikdo nenajde".
Jak psát popisky?
- Relevatnost: popisek by měl přesně vystihovat obsah stránky, pro který popisek píšete. Opírejte se o klíčová slova, která jsou relevantní s obsahem. Nikdy přece nechce přijít na stránky kde najde něco jiného. Proto když například píšeme blogový článek o Technickém SEO, nemůžete zde mít kontaktní formulář...
- Použijte klíčová slova: pokud chcete uspět v organickém vyhledávání, musíte použít správná klíčová slova, která jsou co nejvíce spjatá s obsahem. Doporučuji klíčová slova nespamovat a "vkládat" je přirozeně! Algoritmy vyhledávačů jsou dost chytré na to, aby dokázaly pochopit, o čem stránka je i o jakých klíčových slovech. Nadměrné používání klíčových slov (nebo i spamování) může vést k "penalizaci" (stává se to jen v extrémních případech).
- Buďte originální: je skvělé, že se podíváte do výsledku vyhledávání na nejlepší 3 stránky, které se umisťují ve vyhledávači = ale nekopírujte jejich text! Vytvořte svůj originální popisek, který je jedinečný a zaujme zákazníka. Popisek by měl být jedinečný a odlišovat vás od konkurence.
- Dodržujte délku: doporučená délka u popisků a meta description se liší. Zatímco popisky by se měli dodržovat v rozmezí do 60 znaků. U meta description se doporučuje rozmezí mezi 120-160 znaky. Je důležité zmínit, jednu věc která se děje často. Občas se může stát, že Google "vytáhne" k popisku stránky svůj vlastní text (v článku si to později rozebereme).
- Piště poutavě: popisek by měl vzbudit v zákazníkovi "zájem o proklik". Můžete různě experimentovat s popisky. Doslova musíte donutit zákazníka, aby kliknul zrovna na vás! Použijte číslovky, zajímavý nadpis atd..
- Výzva k akci: psát poutavě a vyzvat zákazníka v akci jsou dvě věci, které na sebe navazují. Uživatel musí kliknout na váš text!
- Analyzujte a experimentujte: nedoporučuji napsat jeden popisek stránky a poté jej nechat "několik" měsíců nebo let bez povšimnutí, pokud nemá prokazatelné výsledky. Doporučuji pomocí Google Search Console nebo Google Analytics 4 sledovat vývoj prokliků na stránce a různě s ním experimentovat.
Rád bych zmínil, že tyto tipy jsou pouhým bodem ledovce v SEO.
Musíte si uvědomit, že pokud chcete uspět v organickém vyhledávání, tak SEO není jen o popiscích a nadpisech.
Mají významný vliv to bez pochybu ale.. jsou tu i další věci na kterých musíte zapracovat.
Berte to tak, že SEO se skládá z celé řady procesů.
Některé mají velký vliv na vaše stránky, některé zase méně, ale společně v kombinaci všech postupů dokážete vystřelit váš web z pár návštěvníků denně na několik tisíců denně.
Pokud mi nevěříte, můžete se podívat na můj graf jednoho klienta z Google Search Console.
Tento zákazník měl návštěvnost v řadách desítek a stovek za měsíc.
S klientem jsem spolupracoval na SEO pomocí Měsíční SEO správy, a díky tomu jsme dokázali zvýšit organickou návštěvnost o tisíce % za pár měsíců.
Pokud máte zájem o SEO, neváhejte nás kontaktovat.
Když už jsme si řekli, základní principy na co se zaměřit při vytváření SEO popisků, pojďme si společně rozebrat jednotlivé body.
Text na stránkách
V tomto případě mám na mysli text, který se nachází všude na vašich stránkách.
Jedná se například:
- Vstupní stránka
- Blogový příspěvek
- Kategorie stránek
- Všechny typy stránek (rubrika, štítky, kontaktní formulář, e-shopová kategorie atd..)
- Produktové stránky (Shoptet, Upgates atd..)
- Hlavní stránka
Ve stručnosti = SEO text na stránkách je veškerý text, který je napsán s ohledem na optimalizaci pro vyhledávače.
Pokud bude optimalizovat text na stránkách pomocí klíčových slov, začnete se umisťovat na vyšší pozice v organickém vyhledávání.
Klíčová slova musí být relevantní k vašemu obsahu a lidé tyto slova musí vyhledávat.
Pokud vložíte nerelevantní klíčová slova na stránky, které nikdo nevyhledává, nikdo k vám nepřijde a nedokážete přilákat relevantní zákazníky.
Špatně zvolená klíčová slova jsou problémem většiny částí webových stránek.
Z více jak 80 % majitele stránek vytváří blogové články nebo vstupní stránky na ta klíčová slova, která nikdo nehledá.
Pro nalezení klíčových slov musíte použít některý ze SEO nástrojů.
Nejlepší volba se sáhnout po profesionálních SEO nástroji.
Pokud ale teprve se SEO začínáte, a nechce se vám platit velké částky za SEO nástroj (v řadách i stovek dolarů za měsíc), máte na výběr 2 možnosti:
- Použít SEO nástroje Zdarma (našeptávače Googlu nebo Sklik).
- Navázat spolupráci se SEO specialistou.
Ze své zkušenosti vím, že pokud nemáte praxi a zkušenosti, tak kvalitní analýzu klíčových slov se vám nepodaří zvládnout tak, jak jí zpracuje SEO specialista.
Proto vždy doporučuji se na takového specialistu obrátit.
Pokud ale chcete si najít klíčová slova ZADARMO, můžete vyzkoušet našeptávače od Googlu nebo Skliku.
Pokud si nevíte rady, jak vybrat nástroj na SEO, přečtěte si můj článek SEO nástroje.
Už jsem se zase hodně rozepsal, tak se vrátíme zpátky k věci.
Jak vytvářet SEO popisky na stránce?
- Obsahová relevance: text na stránce musí být relevantní k obsahu. Pokud nebudete relevantní, lidé stránku opustí (bounce rate) a už stránky nikdy nenavštíví. Pokud prodáváte momentové klíče, zákazník se nemůže dostat na stránku s krmivem pro koně = to je nerelevantní. I když na stránkách použijete spousty klíčových slov tak stejně zákazník odejde, když nenajde to co hledá.
- Klíčová slova: text na stránce musí obsahovat přirozená klíčová slova. Nespamujte klíčová slova a i když vložíte klíčové slovo 10krát na stránku, ničemu si nepomůžete. Algoritmy vyhledávačů jsou dost chytré na to, aby pochopili, o čem stránka je a na která klíčová slova cílíte. Je důležité se vyhnout těmto taktikám, jelikož to může mít za následek ztráty pozic, a v tom horším případě vás může zasáhnout penalizace (děje se v extrémních případech).
- Dodržování délky: dá se říci, že neexistuje přesné pravidlo, kolik znaků by měl obsahovat příspěvěk nebo popisek e-shopové kategorie počet znaků. Všude se dočtete, že čím delší text na stránce tím lepší.. S tím v některých případech souhlasím, ale všechno má své ale. Například pokud je to myšleno pro blogový článek, za 90% s tím souhlasím, ale Google taky rozlišuje různé typy dotazů, a od toho se také odvíjí počet znaků. Pro představu: pokud člověk chce najít ve vyhledávači, jak se anglicky řekne Jablko, nebudete na stránce hledat mezi třemi A4 stránky v textu odpověď na svoji otázku. Proto je důležité si položit otázku, zda-li odpovídám stručně a jasně na to, co zákazník hledá. Na druhou stranu, pokud píšete o Vitamínu C je důležité zde zmínit tolik věcí, že dokážete popsat klidně i 8 stránek A4. Proto si dejte pozor na záměr vyhledávání.
- Použitelnost a užitečnost: mezi základními chybami co z více jak 80% majitelů webových stránek dělá je to, že píše obsah pro vyhledávače a ne pro lidi. Snaží se spamovat klíčová slova a používat neetické praktiky, díky kterým si myslí že se dostanou na přední pozice ve vyhledávání. Opak je ale pravdou.. Tento způsob fungoval dříve, ale poté Google vydal řadu aktualizací, díky kterým tyto praktiky "zatrhnul" a dal přednost obsahu pro lidi. I v dnešní době algoritmy vyhledávačů na to kladou čím dál větší důraz s nástupem AI. Text na stránce by měl být poutavý, dobře strukturovaný, informačně bohatý atd.. Návštěvník musí získat z textu odpověď na svou otázku nebo se dozvědět něco nového.
Toto jsou základní 4 pilíře, od kterých se musíte odrážet jak psát kvalitní SEO popisky na stránce.
Vytváření kvalitního SEO popisku na stránce je jen jednou z částí komplexní SEO strategie.
Spolu s nimi se důležité řešit další věci (Technické SEO, On-page a Off-page SEO, rychlost načítání, budování zpětných odkazů atd..).
Když už jsme si řekli o tom, jak je psát, musíme si zmínit to, jak je nepsat a čemu se vyvarovat.
Jak NEPSAT popisky a na co si dát pozor?
Pokud jste si článek přečetli až sem, doporučím vám těmto bodům dávat velkou pozornost, jelikož v dnešním digitálním světě při optimalizaci stránek více jak 80% lidí dělá některý z těchto bodů:
- Spamování klíčových slov: spousta lidí si myslí, že pokud nacpou do textu 10 nebo více jak 20krát klíčové slovo, tak tím zlepší hodnocení a dostanou se na přední pozice. Jenže tomu tak není.. Tento způsob fungoval dříve před zavedením několika významných aktualizací algoritmu Googlu. Mezi takové nejznámější patří update Panda, Penguin, Hummingbird, RankBrain, Bert. Tyto patří k nejznámějším, ale je důležité zmínit, že Google provádí více než 100 aktualizací za rok. Některé jsou malé a nemají takovou váhu pro vaše stránky, ale jednou za čas Google vydá update, který dokáže snížit organickou návštěvnost během jednoho dne lusknutím prstů.
- Nekvalitní obsah: pokud bude text nekvalitní, obsahovat spousty gramatických chyb nebo nebude správně strukturovaný, také neuspějete. Doporučuji strukturovat obsah, pomocí nadpisů (H1, H2, H3 atd..), použít obrázky, zdroje článku, video, info grafiku atd. Prostě a doslova = vymazlete svůj text :D. Chcete aby zákazníka zaujmul váš text že ano? Tak na něm také musíte zapracovat, a ne použít jen ctrl+c a ctrl+v.
- Duplicitní obsah: tento problém se stává čím dál více diskutovanějším tématem. Spousty lidí z některých stránek krade obsah, kopírují ho na své stránky a vůbec si neuvědomují, že vytváří duplicitní obsah a poté se neumisťují ve výsledcích vyhledávání. Algoritmy kladou důraz na originální a kvalitní obsah, a pokud najdou duplicitní obsah = šoupnou ho na zadní pozice. Pokud je web zkopírovaný odjinud, může to vést k penalizaci. Když už se bavíme o duplicitním obsahu na vašich stránkách (v rámci webu), doporučuji nastavit kanonický kód do zdrojóvého kódu.
- Nedostatečné délka: text může být na stránkách velmi krátký, nebo nemusí být zde vůbec. V tomto případě se jedná o celou řadu otázek a odpovědí. Pokud se budeme bavit o kategorii e-shopu, doporučuji jí otextovat. Pokud se jedná o blog, musíte určit záměr vyhledávání uživatele a odpověď mu na zodpovězenou otázku.
Na co si dát největší pozor?
- Nepoužívejte zakázané SEO technicky (black hat SEO) = Google to pozná, a pak vás odmění penalizací!
- Nesmíte zanedbávat Technické SEO = technické SEO je klíčem k úspěchu v organickém vyhledávání.
- Budujte zpětné odkazy = dejte přednost kvalitě ne kvantitě.
- Používejte analytické nástroje = jako je Google Analytics 4 nebo Google Search Console.
- Analyzujte konkurenci = nesmí tuto část zanedbat. Vžijte se do role "agenta" a sledujte konkurenci na každém kroku.
Pokud vám můžu doporučit jednu velmi důležitou věc, která vás v SEO posune dopředu.
Pokud vytváříte text nebo obsah, vždycky se podívejte na 5 nejlepší konkurentů v daném oboru a inspirujte se z jejich textu.
Například, chci napsat článek o nežádoucích účincích vitamínu C.
Kouknu, kdo se umisťuje na předních pozicích ve vyhledávání a zodpovím si tyto otázky:
- Jak dlouhý má text?
- Co text obsahuje?
- Na jaká klíčová slova cílí?
- Používá fotky, info grafiku nebo video?
- Jaké vedou zpětné odkazy na stránku?
- Je toto téma konkurenční?
- Atd.. atd.. atd..
Na některé otázky si dokážete zodpovědět sami, pokud budete analyzovat text.
V některých případech (nebo co rozhodně doporučuji), použít některý SEO nástroj, který vám dokážete na tyto otázky odpověď na pár kliknutí.
Titulek
SEO titulek (title tag), je krátký text, který se zobrazuje nad výsledkem vyhledávání a pod URL adresou webových stránek.
V podstatě se dá říci, že slouží ke shrnutí obsahu dané stránky a má za cíl zaujmout zákazníky a přimět ho k prokliku.
Například:
- Hlavní stránka
- Vstupní stránka
- Blogový příspěvěk
- Rubriky
- Kategorie e-shopu
- Štítky
- A mnoho dalšího..
Za mě je titulek to nejdůležitější, jak přimět zákazníky k prokliku.
Zeptej se se sami sebe.. Podle čeho klikáte na stránky ve vyhledávači?
Podle toho, jestli to obsahuje relevantní klíčové slovo (které hledám) a nebo mě to přinutí kliknout (výzva k akci).
SEO titulek hraje klíčovou roli v organickém vyhledávání.)
I když se jedná jeden z mála SEO faktorů, kvalitně napsaný a poutavý titulek může zvýšit míru prokliku a díky tomu přivedete na zákazníky na vaše stránky.
Jak napsat správně SEO titulek?
- Relevantnost: relevantnost v tomto článku zdůrazňuji několikrát, ale opakování je matka moudrosti. Titulek totiž musí vystihovat přesný obsah vaší stránky a žádné jiné téma. Zaměřte se na přesná klíčová slova a spíše se vyhněte obecným frázím. Samozřejmě také záleží na záměru vyhledávání. Pokud se jedná o transakční, informační nebo blogový záměr = i na to je důležité myslet.
- Poutavý nadpis: titulek stránky nebo příspěvku by měl vyvolat v zákazníkovi výzvu k akci. Doporučuji použít silné výrazy, číslovky nebo další benefity, proč by měl zákazník kliknout na vaší stránku.
- Unikátnost: stejně jako u všeho. Nikdy nekopírujte něčí nadpis, buďte originální. Váš titulek musí být unikátní a odlišovat se od ostatních.
- Dodržujte správnou délku: doporučuji dodržovat průměrnou délku titulku = max. 60 znaků. Pokud bude titulek delší, vyhledávače si název titulku mohou vymyslet sami. V titulku zdůrazněte podstatné věci, které se vejdou do tohoto počtu znaků.
Čemu se vyvarovat při psaní titulků?
- Nespamujte klíčová slova
- Dodržujte délku max. 60 znaků
- Nepoužívejte speciální znaky nebo smajlíky
- Nadpis titulku musí být relevantní s obsahem na stránce
Sice se nejedná o hlavní hodnotící faktor vyhledávačů, je ale důležité zapracovat na nadpisu titulku, jelikož to má silný vliv na míru kliknutí (CTR).
Meta Description
Meta popisek stránky je krátký text/úryvek, který se zobrazuje pod Titulkem a URL stránky ve výsledku vyhledávání.
Dalo by se říci, že funguje jako shrnutí obsahu dané stránky a jeho úkolem je shrnout o čem stránka je.
Meta description si můžete vyplnit sami, popřípadě v různých CMS systémech si můžete přednastavit vytváření automatických meta popisků.
Ať už se jedná o Wordpress, Shoptet nebo Upgates.
Pokud byste chtěli se dozvědět více, o automatickém vyplňování popisků pro Shoptet, můžete navštívit můj článek SEO pro Shoptet.
Vždy doporučuji vyplňovat meta popisek ručně.
V některých případech to ale může být zdlouhavý proces, pokud chcete nastavit meta popisek pro každou stránku v e-shopu (bavíme se o produktech).
Jelikož v některých případě například Google určí automaticky popisek podle sebe.
Ale i když vyplníte správně meta popisek, může se stát že vyhledávače sami nakonec určí popisek = s tím bohužel nic moc neuděláte.
Pojďme si společně probrat, na co si dát pozor při vytváření meta popisku:
- Délka: doporučená dodržovaná délka znaků se pohybuje kolem 120 až 160 znaky. Pokud váš popisek je mnohem delší, zkuste ho zkrátit abyste se vešli do tohoto limitu.
- Relevantnost: popisek musí být relevantní k obsahu stránky. Zaměřte se na klíčová slova spolu s textem, který vyzve uživatele k akci. Ale nesmíte klíčová slova spamovat! Stačí ho vložit do popisku jednou nebo maximálně dvakrát.
- Unikátnost: popisek nesmí být zkopírovaný z jiných stránek. V tomto případě by se jednalo o duplicitu a Google by váš v organickém vyhledávání šoupnul na spodní pozice. Snažte se odlišit od konkurence, aby váš popisek byl jedinečný.
- Poutavost: popisek napište tak, aby vzbudil v zákazníkovi zájem o proklik na vaše stránky.
Stejně jako titulek nepatří meta description mezi hlavní hodnotící faktory, na které se musíte zaměřit při SEO.
SEO je běh na dlouhou trať a obsahuje řadu postupů a metrik na kterých se musí zapracovat.