Technické SEO: jak na něj?

Technické SEO je zásadní pro zjištění toho, zda jsou vaše webové stránky správně optimalizovány pro vyhledávače.technicke-seo-jak-na-nej

Z mého pohledu je technické SEO velmi opomíjené, ale hrozně důležité.

Důkladný SEO audit dokáže odhalit případné nedostatky, které mohou bránit výkonu vašeho webu ve výsledcích vyhledávání.

Díky tomu dokážete zjistit, kde jsou vaše slabá místa po technické stránce.

SEO audit je jedna ze služeb, kterou nabízíme. Pokud vás zajímá více, neváhejte nás kontaktovat.

 

Pojďme se ale už konečně říci, jak takový SEO audit v základu vypadá, a co všechno se při něm řeší.

V první řadě, pokud chcete začít s technickým auditem vašich stránek, musíte přijít na to, zda vyhledávače dokážou snadno indexovat a procházet váš web.

Zkontrolujte, zda nejsou nějaké problémy, které by mohly vyhledávačům znesnadnit přístup a indexování stránek například pomocí Google Search Console.

 

Odstraňte všechny "problémy", které by mohly nesprávně bránit nebo i dokonce zakázat procházení stránek.

(Google Search Console je bezplatná služba od Googlu, která vám pomůže lépe porozumět tomu, jak Google "vidí" váš web a jak se v něm umisťuje ve výsledcích vyhledávání).

 

Dalším důležitým krokem, které vždy doporučuje je zajistit, aby vaše stránky byly "mobile friendly" (přívětivé pro mobilní zařízení). 

V dnešním digitálním světě více jak 60% uživatelů přijde na vaše stránky přes mobilní zařízení.

Doporučuji vyzkoušet pomocí Google nástrojů (GCS).

Musíte zajistit, aby vaše stránky byly pro mobily responzivní pro všechny typy zařízení, navigaci vhodnou to mobily (menu) a vše správně strukturované.

 

Co je technické SEO?

Technické SEO je široký pojem, ale v podstatě se jedná o to, aby vaše stránky usnadnili procházení vyhledávačům a robotům.

Jedná se o soubor činností, které zajišťují, aby váš web byl dobře "pochopen" vyhledávači.

Jednoduše řečeno, jde o to, aby Google, Seznam, Bing a další vyhledávače mohly váš web snadno procházet, indexovat a následně zobrazit ve výsledcích vyhledávání.

Díky tomu se bude umisťovat na lepších pozicích, přilákáte více návštěvníků/potencionálních klientů a mnoho dalšího.

Příkladem také může být například zrychlení načítání stránek, kontrola souborů robot.txt a ujištění, že přesměrování funguje tak jak má.

Pokud vaše stránky bude lépe optimalizovatelné po technické stránce, vyhledávače jako je například Google budou těmto stránkám přikládat větší váhu.

 

 

Význam technického SEO 

Technické SEO je často opomíjeným, ale přitom klíčovým aspektem optimalizace pro vyhledávače.

Zatímco obsah a backlinky (zpětné odkazy) jsou viditelnějšími prvky SEO, technické SEO tvoří základy, na kterých stojí úspěch vašich webových stránek. 

Zvýšení hodnocení vašich stránek může vést k většímu počtu návštěvníku a konverzí.

 

SEO není pouze o analýze klíčových slov a vytváření vstupních stránek!

 

Pokud například spolupracujeme s klientem na SEO (pomocí měsíční správy), klademe v prvních fázích spolupráce velký důraz na technické SEO.

Jelikož nám to může pomoci při řešení mnoha problémů a dosáhnout tím lepších marketingových cílů.

 

Klíčové body při technickém SEO auditu

Procházení a indexování webových stránek patří k těm nejzákladnějším faktorům technického auditu.

Avšak, jsou tu i další body, na které se nesmí zapomínat.

Mezi takové můžeme zařadit:

  1. Mobilní odezva (doba načítání stránek na mobilu)
  2. Doba načítání na ostatních zařízení (PC, tablet)
  3. Struktura stránek: logická a správně strukturovaná struktura webu usnadňuje vyhledávačů lépe pochopit orientaci stránek.
  4. HTML kód: Správný HTML kód je klíčem k tomu, aby vyhledávače dokázaly správně "pochopit" váš web.
  5. XML sitemap: je to soubor, který obsahuje seznam všech důležitých stránek vašeho webu. Tento seznam je určen pro vyhledávače jako Google, aby jim usnadnil procházení a indexaci vašeho webu.
  6. Robots.txt: Soubor robots.txt je jako návod pro vyhledávače, který jim říká, které části vašeho webu mohou procházet a indexovat, a které ne. Je to jednoduchý textový soubor umístěný v kořenovém adresáři vašeho webu.

A mnoho dalšího...

Pokud bych zde chtěl vyjmenovat všechny aspekty technického SEO, jednalo by se snad o více jak 30-50 bodů.

Chtěl jsem zde zmínit ale všechny nejdůležitější body, kterým je dobré se věnovat hned ze začátku.

 

Základní kroky technického auditu

Zde je několik základní kroků k technickému auditu, které zahrnují:

 

1) Procházení webových stránek

Nejdůležitější částí technického auditu je procházení vašich stránek.

Procházení webu, neboli crawling, je proces, při kterém vyhledávače (jako Google, Bing, Seznam) automaticky procházejí miliardy webových stránek a sbírají o nich informace.

Tyto informace jsou pak použity k vytvoření indexu, což je obrovská databáze všech procházených stránek.

Když uživatel zadá do vyhledávače dotaz, vyhledávač prohledá svůj index a zobrazí nejrelevantnější výsledky.

 

Proč je procházení webu důležité?

  • Indexace stránek: Procházení pomůže vyhledávačům lépe indexovat jednotlivé stránky vašich stránek.
  • Objevování vašich stránek: Pokud vyhledávače nedokážou projít vaše stránky, nedokáže jej zařadit do svého indexu a výsledku vyhledávání.
  • Hodnocení a relevance: Když vyhledávače projdou vaše stránky, zhodnotí relevanci obsahu pro konkrétní vyhledávací dotaz.
  • Aktualizace indexu: Vyhledávače doslova milují aktualizovaný obsah. Proto vždy doporučuji při vytváření obsahu zamířit se na kvalitu a ne na kvantitu. Je lepší napsat 50 kvalitních článků a průběžně je upravovat, doplňovat informacemi, než tvořit další a další obsah který není tak kvalitní.

 

Jak funguje procházení?

Vyhledávače (Google, Seznam, Bing a další..) používají k procházení stránek tzv. crawlery (roboty).

Ty podle jejich algoritmu a určitých pravidel procházejí stránky.

Jak ale fungují?

  1. Počáteční URL: Procházení začíná od počáteční URL adresy, kterou vyhledávač obdrží buď přímo, nebo z již procházených stránek.
  2. Analýza HTML kódu: Crawler analyzuje HTML kód stránky a hledá odkazy na další stránky.
  3. Následování odkazů: Na základě nalezených odkazů crawler navštíví další stránky a opakuje proces analýzy.
  4. Indexace: Relevantní informace ze stránek jsou uloženy do indexu vyhledávače.
  5. Vyřazení: Některé stránky mohou být vyřazeny z indexu (např. duplicitní obsah, stránky s nízkou kvalitou).

 

Níže můžete vidět screen klienta, který měl problém s neidexováním webových stránek.

seo-report-collabim

 

2) Kontrola technického auditu na stránce

Při technickém SEO auditu je důležité se také podívat na to, jak vaše stránky a obsah na nich vypadá.

Říkáme tomu tzv: uživatelská zkušenost.

Podívejte se například na vaše stránky, a zaměřte se na tyto aspekty:

  • Je stránka snadno čitelná?
  • Jak vypadá URL? Neobsahuje žádné speciální znaky?
  • Je struktura obsahu správně rozvržená?
  • Nespamuju text klíčovými slovy?
  • Používám správně nadpisy? (H1, H2, H3 atd..)

Pokud vaše stránky splňují tyto otázky, dokážou mnohem lépe porozumět vašemu obsahu a i lidé jej budou lépe číst.

 

3) Vylepšete interní a externí prolinkování

Na interní i externí odkazy je důležité se také zaměřit. 

Pokud se chcete více dozvědět o externích odkazech, můžete si přečíst náš článek: Jak najít kvalitní zpětné odkazy pro vaše webové stránky.

Interní prolinkování je jednoduše řečeno propojení jednotlivých stránek na vašich stránkách pomocí odkazů.

Můžete si to představit jako síť cest, které vedou návštěvníka od jedné stránky ke druhé.

(Vždy ale doporučuji prolinkovat stejný nebo podobný obsah dané stránky).

 

Proč jsou interní odkazy důležité?

  • Lepší orientace návštěvníků
  • Lepší umístění ve vyhledávačích
  • Vyhledávače dokážou díky tomu najít nový obsah

 

Proč jsou externí odkazy důležité?

  • Zvýšení důvěryhodnosti
  • Přenos "link juice"
  • Vylepšení uživatelské zkušenosti

 

4) Rychlost načítání stránek

Rychlost načítání webových stránek se stala jedním z klíčových faktorů, které dokážou ovlivnit úspěšnost v očích nejen vyhledávačů, ale také především uživatelů.

Nikdo přece nechce čekat na načtení stránek více jak 5 sekund.

Pokud se vaše stránky načítají dlouho, návštěvník s největší pravděpodobností stránky opustí, a půjde ke konkurenci.

A vy tak můžete přijít o potencionálních zákazníka.

Proč je rychlost načítání stránek důležitá?

  • Uživatelská zkušenost: Jak už jsem zmínil na začátku. Nikdo nemá rád dlouhé čekání, a nechce čekat na načtení stránky více jak 5 nebo 10 sekund. Když se vaše stránky budou pomalu načítat, zvýšíte tím míru opuštění (Bounce Rate).
  • Konverze: Rychlejší stránky vedou k vyšší míře konverzí.
  • SEO: Vyhledávače upřednostňují rychlé stránky a následně díky tomu je zahrnují do vyšších pozic ve výsledcích vyhledávání.

Co může ovlivnit rychlost načítání?

  • Velikost stránek: mám tím namysli například velké obrázky, videa a další multimediální prvky, které mohou zpomalit načítání. (na internetu existuje celá řada programů/pluginu, které dokážou snížit velikost obrázků nebo videií a neztratí tím svojí kvalitu.
  • Složitý kód stránek: špatně napsaný kód může způsobit zbytečnou zátěž pro vyhledávače a také může ztížit.
  • Hosting: Při zakládání stránek je důležité dbát na kvalitní hosting který vám zajistí, že nebude ovlivňovat rychlost vašich stránek. Vždy doporučuji investovat do kvalitního webhostingu.
  • Externí skripty: Problém mohou být i skripty třetích stran, které mohou zpomalit načítání.

Jak zlepšit načítání stránek?

  1. Optimalizace obrázků a multimédií
  2. Minifikace kódu
  3. CDN
  4. Kvalitní webhosting
  5. Optimalizace databáze
  6. Caching

Pokud chcete zjistit, jaké je načítání vašich stránek, doporučuji vyzkoušet program přímo od společnosti Google - Google PageSpeed Insights.

Tento program je zcela zdarma, a upozorní vás na problémy, které mohou snižovat rychlost načítání.

PageSpeed

 

 

5) Zabezpečení

Zabezpečení stránek je pro technický audit zcela zásadní, protože pomáhá zabezpečit vaše stránky před hackery.

 

Kybernetické útoky v dnešní době jsou čím dál častější a sofistikovanější, a proto je důležité věnovat pozornost zabezpečení vašich stránek/e-shopu.

Proč je zabezpečení důležité?

  1. Ochrana dat
  2. Prevence ztráty finančních ztrát
  3. Ochrana reputace
  4. Dodržení právních předpisů

Nejčastější bezpečností hrozby stránek:

  1. Malware: jedná se o trojské koně, viry a další škodlivý software, který může poškodit nebo ukrást data.
  2. Phishing: hackeři se snaží ukrást přihlašovací údaje nebo další citlivé informace pomocí falešných e-mailů nebo webových stránek.
  3. DDoS útoky: útočníci doslova zaplaví vaše stránky obrovských množstvím požadavků a vaše stránky doslova "spadnou".

Jak nejlépe zabezpečit svůj web?

  1. Používejte silná hesla v kombinaci s čísly a speciálními znaky.
  2. Pravidelně hesla aktulizujte.
  3. Zálohujte svá data.
  4. Používejte SSL certifikát.
  5. Školení zaměstnanců.
  6. Pokud dáváte přístup dalšímu uživateli, vždy mu nastavte práva, která maximálně potřeba. Nikdy nedávejte administrátorská práva.

 

Nejčastější problémy technického SEO a jejich řešení

Jak už jsem zmínil na začátku, mnoho webových stránek trpí různými technickými problémy, které negativně ovlivňují jejich viditelnost ve vyhledávačích.

Pojďme si je společně probrat a říct si jejich řešení.

 

1) Duplicitní obsah

Duplicitní obsah bývá častým problémem na stránkách.

Ať už se jedná o tu samou stránku na stránkách, a nebo především o duplicitním textu u produktů v E-shopu.

Vyhledávače poté mají problém určit, kterou verzi stránky mají indexovat, což může vést ke ztrátě autority.

Doporučené řešení:

  1. Kanonické tagy: doporučujeme použít kanonický tag k označení preferované verze stránky.
  2. Rel:"alternate" hreflang: používá se pro vícejazyčné weby, a doporučujeme jej použít k označení různých jazykových mutací.
  3. Smazat duplicitní obsah (který je méně nebo vůbec navštěvovaný) a nechat původní.

 

2) Chyby 404 (trvale odstraněné stránky)

Tento problém bývá nejčastější = především u e-shopu.

Kód 404 znamená, že daná stránka byla smazána, což může zhoršit uživatelskou zkušenost a poškodit vaší autoritu.

Za mě velký problém přichází v tu chvíli, pokud byla stránka odstraněna a furt na ní vede traffic (návštěvníci).

Návštěvník klikne na danou stránku, objeví se mu stránka která byla smazána a odejde pryč.

V takovém případě je důležité najít a identifikovat odstraněné stránky a pomocí přesměrování je přesměrovat na podobou stránku se stejným obsahem.

Doporučené řešení 404:

  1. Přesměrování: pokud je stránka smazána, doporučuji použít přesměrování 301.
  2. Pravidelná kontrola: doporučuji použít nástroje na technické SEO, které dokážou identifikovat všechny smazané stránky a následně je přesměrovat.

 

3) Interní a externí odkazy

Odstraněné/robité odkazy mohou poškodit vaší reputaci.

Vytváření interní odkazů je velmi silná zbraň, která podporuje link juice. 

Doporučuji pravidelně tyto odkazy procházet a popřípadě je upravit.

Doporučené řešení:

  1. Kontrola odkazů: pravidelně odkazy kontrolujte a opravujte. Ať už se jedná o interní nebo externí odkazy. 

 

4) Struktura webových stránek

Špatná struktura webových stránek má negativní vliv nejen pro uživatele, ale také i pro vyhledávače.

Ty mohou mít problémy s pochopení vašeho obsahu.

Doporučené řešení:

  1. Vytvořte logickou hierarchii

 

Technické SEO je základem úspěšné online přítomnosti.

Správná struktura webu, optimalizace pro vyhledávače, rychlost načítání a zabezpečení jsou klíčové faktory, které ovlivňují, jak dobře si váš web povede ve výsledcích vyhledávání.

Pravidelná kontrola a optimalizace těchto aspektů je nezbytná pro udržení konkurenceschopnosti v dnešním digitálním světě.

Než ale skončíme tento článek, rád bych zde i zmínil nejčastější problémy, které se mohou objevit.

Pokud vás zajímá více, můžete kouknout na SEO blogSEO návodySEO Akademii nebo SEO zdroje.  

  

Služby, které nabízíme

Pro detailnější přehled služeb můžete navštívit SEO Ceník

Nabízíme také SEO školení.

Nenabízíme pouze SEO služby.

Jsme komplexní marketingová agentura.

Zabýváme se také například Tvorbou webových stránekFOTO a VIDEO produkcí nebo úpravou e-shopu (Shoptet a Upgates)

 

Můžete si také zakoupit naše SEO školení.

Chcete se více dozvědět o SEO? Můžete si přečíst náš článek: Jak na SEO v roce 2024.

Nebo se můžete mrknout na náš SEO blogSEO akademii a SEO návody.

    Další užitečné stránky

     

    Jak se s námi spojit?

    +420 605 211 511

    info@zoomstudio.cz

     

    ZoomStudio s.r.o

    : 21000310

    (nejsme plátci DPH)

     

    Přehled měst, kde nabízíme SEO Služby

    SEO Praha SEO Choceň | SEO Litomyšl | SEO Vysoké Mýto | SEO Svitavy | SEO Ústí nad Orlicí | SEO Moravská Třebová | SEO Pardubice | SEO Hradec Králové | 

    SEO Liberec | SEO Plzeň | SEO Olomouc | SEO Ostrava | SEO České Budějovice | SEO Zlín | SEO Brno | SEO Karlovy Vary

    Zpět do obchodu