Optimalizace webových stránek vám pomůže zvýšit viditelnost vašeho obsahu ve vyhledávačích.
Proč se ale zaměřit na optimalizaci webu? Pokud chcete přivést více zákazníků na vaše stránky, zvýšit konverze, tak musíte neustále optimalizovat webové stránky.
V tomto článku si řekneme krok za krokem, jak na základy optimalizace webových stránek, a probereme společně klíčové techniky, které vám pomohou lépe se umístit ve výsledcích vyhledávačů (SERP).
Pokud jste začátečník, a teprve s optimalizací začínáte, tak se nemusíte bát.. Tento průvodce slouží jak pro úplné nováčky, tak pro profesionály.
Obsah článku:
Co znamená optimalizace webových stránek?
Optimalizace webových stránek, označována také jako SEO (Search Engine Optimization), je soubor procesů, který má za cíl zvýšit viditelnost webových stránek ve vyhledávačích.
V podstatě se dá říci, že se jedná o soubor akcí, které vám pomohou zlepšit uživatelský zážitek, návštěvnost, konverze a mnoho dalšího.
Za sebe bych rád řekl, že optimalizace webových stránek je velmi široký pojem.
Pokud navážete spolupráci se SEO Specialistou, pomocí SEO auditu musí zjistit silné a slabé stránky vašeho webu a následně navrhnout SEO Strategii.
Každý projekt je individuální, a nelze používat jednu strategii pro všechny projekty. Ať už se jedná o e-shop, blog nebo službu.
V některých případech se zaměříte na optimalizaci klíčových slov, budování obsahu nebo link building.
A pokud natrefíte na opravdu kvalitního SEO Specialistu, a ne na žádného SEO šmejda (kterých je čím dál více), "tak za chvilku začnete sklízet ovoce".
Pojďme se už ale společně podívat na to, co řešit při Optimalizaci webových stránek!
Proč je optimalizace webu důležitá?
Optimalizace webu je důležitá z mnoha důvodů, která může ovlivnit vaší viditelnost ve vyhledávačích, nebo i růst vašeho podnikání a zvýšení konverzí.
Každý, kdo začíná s podnikání má velká očekávání....
Jelikož dnes se dá spustit e-shop na pár kliknutí.
I když si myslí, že máte ty nejlepší stránky, všechno optimalizované jak se na první pohled zdá, tak brzo narazí na tvrdou realitu.
Návštěvníci nepřichází, nechodí žádné objednávky a co teď?
Musíte se pustit do optimalizace stránek, abyste dokázali přivést relevantní návštěvníky/zákazníky.
Můžete si najmout marketingovou agenturu nebo SEO Specialistu, aby vám s tím pomohl. Nebo na druhou stranu (ta horší varianta), začnete si optimalizovat vše stránky, i když tomu téměř nerozumíte.
Kde ale začít? Co je to vůbec SEO nebo Analýza klíčových slov?
Strategie
Jak už jsem nakousnul na začátku článku, pokud chcete začít s optimalizací webových stránek, musíte provést SEO Audit a díky tomu odhalit slabé stránky.
(Pokud chcete pomoc se SEO Auditem, můžete si objednat mé služby: SEO Audit.)
Pro zjištění slabých míst, můžete použít různé nástroje na odhalení těchto chyb.
Pokud vás zajímá rychlost načítání stránek, koukněte na Google PeageSpeed. Jestli chcete zjistit indexaci webových stránek, doporučuji použít profesionální SEO nástroj jako je například Collabim nebo Ahrefs.
Mezi nejlepší nástroje na SEO Audit a obecně na technické SEO patří SEO Spider.
I pokud chcete udělat analýzu klíčových slov, tak se neobejde bez profesionálního SEO nástroje.
Pokud jste začátečník, budete s některými programy "bojovat".
Následně po odhalení slabých míst, se můžete vrhnout do práce.
Některé věci zvládne každý z vás, ale v určitých případech se neobejdete bez profesionála pro daný obor.
Ať už se jedná o SEO Specialistu, Copywritera, Programátora atd..
Je důležité zmínit, že neexistuje "jednotné" řešení při optimalizaci pro každou webovou stránku.
Existuje však soubor technik a postupů, jak začít optimalizovat stránky.
Pojďme se společně na ně podívat!
1) Definujte svůj cílový trh
Předtím, než začnete optimalizovat vaše stránky, musíte definovat vaše cílové publikum.
Musíte si zodpovědět tyto otázky:
- Jaký produkt nebo službu hledá?
- Kolik je ochotný utratit peněz?
- Jaká je konkurence?
- Proč si zrovna koupit od nás?
Analytické nástroje vám pomohou zjistit důležité informace o vašich zákaznících.
Například bezplatný nástroj Google Analytics vám pomůže zjistit důležité informace o vašich návštěvnících (věk, pohlaví, geografické údaje atd..).
Na druhou stranu placené nástroje jako je Google Ads nebo Facebook Insight vám odkáže zjistit, co je potřeba, pokud máte zapnutou placenou reklamu.
Nebo můžete zkusit velmi dobrou taktiku = zeptej se svých známých, kamarádů nebo i lidí, kteří u vás nakoupili, co se jim líbí nebo nelíbí.
Díky těmto věcem, si můžete definovat váš cílový trh.
2) Přemýšlejte o záměru zákazníka během fáze nakupování
Jakmile si určité, koho chcete na svůj web přilákat, je čas zamyslet se nad jeho "cestou".
Pokud vaše stránky neodpovídají záměru návštěvníka/zákazníka, nikdo váš web nenavštíví a v tom horším případě nic nenakoupí a stránky opustí (Bounce rate).
Jestliže dokážete pochopit, co vaší zákazníci potřebují k přesvědčení, aby vaše stránky navštívili nebo zakoupily daný produkt.
Sepište si, co v každé fázi procesu zákazníci hledají.
Tzv. mapování cesty kupujícího pomůže vašim návštěvníkům najíst přesně to, co hledají. Díky tomu dokážete zvýšit návštěvnost a zároveň konverze.
3) A/B Testování
A/B testování porovnává dva různé prvky na vašem webu, abyste zajistili, který funguje lépe.
Testování s více promněnými je užitečné pro provádění složitějších změn.
Na webových stránkách se můžete setkat s různými prvky, a tento typ testování vám pomůže zjistit, jak to všechno funguje dohromady nejlépe.
Ukážeme si to na příkladu = například chcete na hlavní webové stránce změnit:
- Měnu
- Design
- Rozložení hlavní stránky
A/B testování vám pomůže zjistit, co je pro vaše návštěvníky nejlepší.
4) Optimalizace pro mobilní zařízení
V dnešním digitálním světě čím dál více lidí chodí na webové stránky přes mobilní zařízení.
Podle průzkumu to je více než 60% Mobil 40% počítač.
Proto je vám doporučuji klást důraz na to, aby vaše stránky byly optimalizované pro mobilní telefony.
Ať už se jedná o design tak i o rychlosti načítání webových stránek.
Některé stránky mohou trvat načíst až 2-3 nebo i více vteřin.
Nikdo ale nechce čekat na dlouho načítají se webové stránky... Z takového důvodu zákazníci rychle opustí web, a půjdou ke konkurenci.
SEO
Konečně přichází na řadu moje milované SEO!
Co je vlastně SEO?
Jedná se o proces, při kterém se snažíte přilákat zákazníky pomocí organického vyhledávání a díky tomu zvýšit návštěvnosti vašich webových stránek.
Cílem SEO je, aby se vaše stránky zobrazovaly na předních pozicích ve výsledku vyhledávání na daná klíčová slova.
Co všechno obsahuje SEO?
1) Analýza klíčových slov
Jaká klíčová slova odpovídají vašemu podnikání?
Na tuto otázku si musíte sami odpověď. Díky tomu se můžete zaměřit na relevantní klíčová slova, která odpovídají vašemu podnikání.
Pokud budete cílit na správná klíčová slova, dokážou vás uživatelé najít ve vyhledávači na základě vyhledávacího dotazu.
Díky tomu získáte návštěvníky nebo potencionální zákazníky.
Kvůli tomu je pro majitele webových stránek nezbytné, aby při vytváření a optimalizace obsahu uvažovali jako uživatelé.
Jaký je nejlepší způsob, jak zohlednit záměr uživatele?
Do vyhledávače zadejte klíčové slovo a vyhodnoťte výsledky, které se objeví na prvních pozicích.
Poté se ujistěte, že váš obsah odpovídá záměru těchto nejlepších výsledku vyhledávání, které Google považuje za relevantní.
Umístit se na relevantní klíčové slovo, které má velkou konkurenci, jako například Apple iPhone 15 bude opravdu velmi těžké.
Chci tím nastínit to, že pouze optimalizace klíčových slov nestačí.
Musíte se věnovat budování obsahu, On-page a Off-page SEO, budováním zpětných odkazů (přirozených) a xx desítek dalších věcí, abyste v organickém vyhledávání uspěli.
Chtěli se dozvědět více navštivte Analýza klíčových slov.
2) Budování zpětných odkazů (přirozeně)
Proč jsem zmínil přirozené budování zpětných odkazů?
Myslím tím to, že rozhodně nedoporučuji nakupovat zpětné odkazy od rádoby obchodníků a agentur.
Bohužel se na internetu objevuje čím dál více lidí, kteří nabízejí zpětné odkazy za tisíce a tvrdí vám, že bez nich se neobejdete.
Háček je v tom, že většina stránek má "uměle" vybudované DA (domain authority) a PA (page authority).
Metrika DA a PA byla vytvořená společností Moz (populární SEO nástroj).
Avšak, tyto hodnoty nejsou oficiálním hodnocením od samostatných vyhledávačů, ale spíše způsobem, jak SEO nástroje predikují, jak dobře se bude konkrétní webová stránka umisťovat ve výsledku vyhledávání.
Jednoduše řečeno = tyto 2 metriky nic neznamenají. Nejedná se o metriku Googlu!
Proč to ale zmiňuji?
Bohužel se na internetu objevují překupníci, kteří uměle pomocí mnoha technik dokážou během pár dní zvýšit DA a PA na velké číslo.
Najednou vám přijde e-mail = Dobrý den, mám pro vás skvělou nabídku, pouze za 5 tisíc korun si můžete zakoupit zpětný odkaz z xxx stránky která má neuvěřitelných 50 DA a PA! Díky tomu přivedete na stránky tisíce návštěvníků během pár měsíců!
Jenže... Pokud stránku vložíte do SEO nástroje jako je například Ahrefs a analyzujete jí, zjistíte že nemá žádnou návštěvnost a stránka má vysoké hodnocení DA a PA pomocí Black hat SEO technik..
Nechci strkat všechny obchodníky zpětných odkazů do jednoho pytle. Jsou tu i tací, kteří nabídnou opravdu kvalitní stránky.
Co bych rád zmínil je ten fakt, že Google oficiálně prohlásil na jeho stránkách a v dokumentaci, že nedoporučují nakupovat zpětné odkazy! Ale získávat je přirozeně.
3) Optimalizace obsahu na stránkách
Pokud chcete, aby lidé našli váš produktu nebo službu, musíte vytvářet relevantní obsah, který přiláká ty správné uživatele.
Obsah musí být relevantní službám, které nabízíte.
Je však důležité vytvářet relevantní obsahu, který lidé vyhledávají nebo poptávají.
Pokud máte například e-shop se zemědělskými stroji, asi nebude úplně vhodné psát blogové články na téma Kešu ořechy že? Tato myšlenka je úplně zcestná, a proto doporučuji psát o zemědělských strojích, jak funguje pluh například atd..
Musíte pomoc vyřešit zákazníkův problém, o tom to celé je.
Pokud se budeme ale bavit o kompletní optimalizaci obsahu, není to jen o vytváření vstupních stránek a blogových článků.
Existuje mnoho způsobů, jak optimalizovat obsah na stránce pro vyhledávání, včetně:
- Přidání klíčových slov do názvu titulků a meta description
- Implementace klíčových slov do vstupních stránek
- Interní prolinkování
- Optimalizace On-page a Off-page SEO
A mnoho dalšího...
Pokud se chcete dozvědět více, přečtěte si můj článek Jak na SEO v roce 2024.
4) Optimalizace rychlosti načítání
Nikdo nechce čekat na dlouho načítající webové stránky.
Pokud čekám několik sekund, a stránka se mi nenačte, z více jak 95% odejdu pryč. A to samé dělají ostatní návštěvníci, a už se nikdy na stránky nevrátí.
Rychlost webových stránek je kritickou součástí uživatelského zážitku. Ať už se jedná o telefon nebo počítač.
Kolem roku 2018 začal Google zohledňovat rychlost načítání mobilních stránek, a přidat to do svého algoritmu jako hodnotící faktor.
Jak zlepšit rychlost načítání stránek?
- Optimalizace obrázku
- Lepší webhosting
- Minimalizace CSS a JavaScriptu na stránkách
- Využijte cacheování
- Používejte CDN
Pokud jsou stránky postavené na krabicovém řešení, tak ve většině případů bývají "ošetřené" proti některým věcem.
Jestliže používáte například Wordpress, už jen pár pluginů na víc může vaše webové stránky velmi omezit z pohledu načítání.
Mějte na paměti = Zlepšení rychlost načítání stránek je průběžný proces, na který se musíte zaměřovat neustále, pokud přidáváte pravidelně obsah.
Už jen když nahrajete na vaše stránky obrázky, které mají velikosti i v několika MB může být problém.
Stačí použít online nástroj na kompresi obrázků nebo Photoshop na optimalizaci, a během pár sekund budete mít z 2 mb obrázku 100 kb obrázek.
5) Aktualizace zastaralého obsahu
Opakovaná optimalizace a aktualizace zastaralého obsahu je to nejlepší co můžete udělat.
Vytvářet desítky a desítky nových blogových článku má dvě strany mince.
Pokud budete generovat rychle nový obsah, pomocí desítky nebo stovky nových článků vám dokáže přivést relevantní návštěvníky (pokud víte jak na to).
Ale napadlo vás, že vytvoření 100 článku, které sepíšete co v nejkratším čase, nemusí mít takový efekt, jako vytvářet opravdu kvalitně zpracované články?
Že místo 100 článku napíšete 15-20 kvalitních? A neustále se k nim budete vracet a přidávat nový obsah?
Díky tomuto postupu, vás vyhledávače a algoritmy budou milovat! Tomu mi věřte.
Proč aktualizovat zastaralý obsah?
- Zlepšuje uživatelský dojem
- Zlepšuje důvěryhodnost
- Zvyšuje SEO
Aktualizace zastaralého obsahu může vyžadovat čas a úsilí, ale to je investice, která se vyplatí.
Jak najít zastaralý obsah?
Jednuše.. Běžte na svůj blog/stránku, najděte nejstarší články a začněte jeden za druhým aktualizovat.
Ještě bych rád zde zmínil jednu věc, jak najít zastaralý obsah nebo ten, který nemá žádnou návštěvnost a zapracovat na něm.
Mrkněte do Google Search Console a klikněte na Výsledky vyhledávání = Stránky. Na pravé stráně vidíte Prokliky a zobrazení.
Když si zafiltrujte nejmenší prokliky nebo zobrazení, budete vědět že tady je něco špatně.
Pokud vytvoříte nějaký obsah, který si myslíte že je opravdu dobře odladěný, a nemá žádnou návštěvnost a už nějakou dobu je stránka zaindexovat tak je zde něco špatně.
V tom nejčastějším případě se může jednat o cílení na špatná klíčová slova (samozřejmě je toho více, co může být špatně).
A když už jste našli zastaralý obsah, je čas na zlepšení.
Co všechno můžete zlepšit?
- Aktualizace klíčových slov
- Vytvořit větší obsah
- Optimalizujte nadpisy nebo meta popisky
- Použijte obrázky
- Vytvořte externí a interní prolinkování
Musíte zajistit, aby informace ve vašem obsahu bylo stále relevantní.
Pokud se něco změní, vraťte se a aktualizujte obsah.
6) Technické SEO
Technické SEO je jedna velká kapitola, která je často opomíjená ale má zásadní vliv na vaše stránky.
Jedná se o technické aspekty webu, které ovlivňují viditelnost a hodnocení ve výsledcích vyhledávání (SERP).
Zjednodušeno řečeno, pokud budete pracovat na technickém SEO, pomůžete vyhledávačům lépe pochopit a procházet vaše webové stránky a indexovat jejich obsah.
Co můžeme zařadit mezi Technické SEO?
- Crawling a indexace
- Rychlost načítání stránek
- Optimalizace pro mobilní telefony
- Strukturovaná data
- Zabezpečení (SSL certifikát)
- Kanonické URL
- Přesměrování
Jak už jsem zmínil, technické SEO "není" na první pohled vidět, a může mít výrazný vliv na úspěšnost vašich stránek.
Pokud se zaměříte na faktory, které byly zde zmíněné, můžete zajistit, že vaše stránky se dostanou na lepší pozice a dosáhnete lepších výsledků.
Je zároveň důležité sledovat nejnovější trendy a aktualizace algoritmu.
Algoritmy vyhledávačů se neustále mění. Například Google vydá více jak 100 aktualizací algoritmu během roka.
Ve většině případů se jedná o "malé" změny, které nemají až takový velký vliv.
Ale jednou za čas, vydá aktualizace, které můžou mít výrazný vliv na vaše webové stránky, a během jednoho dne můžete ztratit veškerou návštěvnost.
Pokud se chcete dozvědět více, můžete si přečíst náš článek Technické SEO.
7) Schema.org
Co je to Schema.org? Už jste o tom někdy slyšeli?
Stručně řečeno, schema.org je nástroj, který můžete použít ke zlepšení toho, jak vyhledávače chápou vaše stránky.
Jedná se o výsledek spolupráce společnosti Google, Bing, Yandex a Yahoo!
Aby vám vyhledávače pomohli poskytnout informace, které jejich vyhledávače potřebují k porozumění vašeho obsahu.
To může vést k lepším výsledkům ve vyhledávačích.
V čem pomáhá schema.org?
- Lepší výsledky ve vyhledávači
- Zobrazíte se na tzv. "bohaté útržky"
- Lepší uživatelská zkušenosti
8) Optimalizace obrázků
Pokud pracujete na optimalizaci stránek, nesmíte zapomenout na obrázky.
Tento krok začátečníky moc nenapadne, ale jedná se o jednu z velmi důležitých věcí = velikost obrázků.
Pokud nahrajete obrázky ve vysoké kvalitě, mohou mít až několik MB.
Věděli jste, že dokážete pomocí online nástrojů ZDARMA nebo i Photoshopu snížit velikost obrázků z několika MB třeba na 100 Kb.
Z toho plyne = čím více obrázku, které mají velikost = tím horší další načítání stránek a více místa.
Pokud se naučíte správně optimalizovat obrázky, dokážete snížit jejich velikost a ztráta kvality obrázku bude minimální.
Jestliže jsou vaše obrázky příliš velké, zpomalí se načítání stránek a návštěvníci nebudou čekat, až se načtou webové stránky... Půjdou pryč.
9) Optimalizace názvu obrázku (alt text)
Když už jsem zde zmínil komprese obrázku, je důležité nezapomenout na atribut ALT.
Jedná se o to, že se snažíte popsat obrázky, které stručně popisují, co se na nich zobrazuje.
Vyhledávání obrázku je důležitou součástí v SEO.
I díky obrazku mohou návštěvníci přijít na vaše webové stránky.
Popisování obrázků je důležitou součástí SEO a má řadu výhod, včetně zlepšení přístupnosti, relevance, uživatelské zkušenosti a míry opuštění.
Jak popsat alt texty obrázků?
- Buďte konkrétní
- Použijte relevantní klíčová slova
- Buďte struční
- Použijte jedinečné texty pro každý obrázek
Zdroje článku:
SEO Starter Guide: The Basics | Google Search Central | Documentation | Google for Developers [online]. [cit. 21. 04. 2024]. Dostupné z: https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/seo-starter-guide
Five Ways to Improve Your Site's Ranking (SEO) | Michigan Tech [online]. [cit. 21. 04. 2024]. Dostupné z: https://www.mtu.edu/umc/services/websites/seo/
What is SEO? A Search Engine Optimization Guide [online]. [cit. 21. 04. 2024]. Dostupné z: https://www.wordstream.com/seo