SEO strategie je plán, který definuje podrobné kroky které je nutné podniknout, aby se vaše webová stránka umístila na předních pozicích ve vyhledávačích.
Cílem SEO strategie je přitáhnout více návštěvníků z organického vyhledávání.
SEO strategie, není jen o klíčových slovech a vytváření vstupních stránek...
Jedná se o soubor komplexní technik a postupů, které musí zahrnovat všechny aspekty SEO.
Ať už se bavíme o analýze klíčových slov, On-page a Off-page faktorech nebo budování zpětných odkazů.
Jak ale na dobrou SEO strategii?
V dnešním článku jsem si pro vás představili návod, který vám pomůže při optimalizaci webových stránek.
Hlavní body SEO strategie
- Audit webových stránek
- Technické SEO
- Definice cílů
- Analýza konkurence
- Analýza klíčových slov
- Výběr relevantních klíčových slov
- Tvorba obsahu
- Optimalizace stávajícího obsahu
- Budování zpětných odkazů
- Sledování a vyhodnocování výsledků
1) Audit webových stránek
Předtím, než s čímkoliv chcete začít je důležité se zaměřit na audit webových stránek.
Je důležité pomocí SEO nástrojů zjistit, v jaké "kondici" jsou vaše webové stránky po všech směrech.
Co si ale pod pojmem SEO auditu můžete představit?
Jedná se o komplexní analýzu vašeho webu, která slouží k hodnocení jejího stavu z hlediska SEO.
Cíle je identifikovat především slabá místa, a zapracovat na jejich zlepšení.
Z naší zkušenosti víme, že vždycky na každé stránce se najdou slabá místa.
V tom lepším případě se jedná o menší chyby, které se dají napravit téměř hned.
V horším případě se jedná o fatální chyby, které brání vašim stránkám v organickém vyhledávání.
Z toho důvodu je za nás SEO audit to nejdůležitější před začátkem spolupráce s klientem.
Co zahrnuje SEO audit? Na co se zaměřujeme?
- Technická analýza: tato analýza se zaměřuje na technické aspekty stránky, jako je například indexace, crawling, rychlost webových stránek nebo nastavení URL adres.
- Analýza On-page a Off-page faktorů: analýza se zaměřuje na obsah vašeho webu, tituly stránek, meta popisy, nadpisy a další prvky, které vyhledávače používají k hodnocení vašeho webu. Oproti tomu Off-page se zaměřuje na to, co na stránce "nevidíme" (faktory mimo web), jako jsou zpětné odkazy nebo sociální sítě.
- 404: zjistíme, které stránky obsahují stavový kód 404 a napravíme tyto chyby.
- Rychlost načítání: rychlost načítání má velký vliv nejen na uživatelský dojem, ale také na SEO. Jedná se o velmi důležitý faktor, který ovlivňuje uživatelský dojem.
- Optimalizace pro mobilní zařízení: vaše stránky musí být responzivní aby se zobrazovaly dobře na všech mobilních zařízení.
2) Technické SEO
Za nás patří technické SEO k hlavním stavebním kamenům, pokud chcete uspět v organickém vyhledávání (pokud se bavíme především o procházení a indexaci).
Hloubková analýza technických aspektů je často velmi opomíjená, což je velký problém i většiny klientů.
V některých případech jsme narazili na klienta, který se snaží pracovat na SEO co to dá, ale i tak se nedokáže dostat na lepší pozice a pořád stagnuje.
A ani si nedokáže všimnout, že za celým problémem můžou stát technické potíže, které brání vyhledávačům v procházení nebo indexování.
Tento typ problému patří k těm nejčastějším.
Pokud se budeme bavit o problému s procházením a indexací, tak proč se tomu tak děje může být mnoho důvodů.
Mezi nejčastější patří:
- Špatně zvolený CMS systém: problém nastává s vytvořením stránek nebo e-shopu od pseudo programátoru. Můžete mít krásné stránky, ale pokud systém neběží jak má, vždy to odskáčete. Proto vždy klientům doporučuji například pro e-shop (Shoptet, Upgates) nebo pro obyčejné stránky zvolit Wordpress. CMS systému je na trhu nepřeberné množství, a každé má své pro a proti. Já jsem zde zmínil ty nejznámější. V každém případě je vždy nejlepší mít postavené řešení na míru, ale i to má 2 strany mince. Naprogramovat webové stránky nebo e-shop vás dokáže přijít velmi draho a dokáže vás to svléknout z kalhot. Na druhou stranu, pokud máte vlastní řešení, tak máte postavený systém přímo na míru a nemusíte nikomu platit za pronájem.
- Robots.txt: jedná se o textový soubor, který slouží k "usměrňování" robotů" (crawler), při procházení webů, a můžete zde nastavovat pomocí několika příkazů, jak roboti mají přistupovat k vaší stránce (jednoduše řečeno). Můžete zde například nastavit zákaz procházení, prioritizace procházení, zabránění procházení serveru a xx dalších pokynů, které se nastavují individuálně podle potřeb. Ale poradím vám jedno, nedoporučuji se vrat v tomto nastavení.
- Neexistuje soubor Sitemap.xml: podle oficiálního prohlášení Googlu, soubor Sitemap (mapa celé stránky) nemusí být vůbec, pokud váš web je malý nebo má pár set stránek. Pokud je už obsah na stránce větší, vždy se doporučuje jí vytvořit. V každém případě vždy doporučují tento soubor vytvořit. Dnes už tento soubor bývá automaticky vytvářen, pokud máte některé z CMS řešení (Shoptet, Upgates, Wordpress atd..).
Na tyto 3 základní kroky vám doporučuji se zaměřit = POKAŽDÉ!
Už jsme se zase moc rozpovídali, ale chtěl jsem vás seznámit s problematikou, která může nastat, pokud nebudete řešit technické SEO.
Jedná se ale bohužel jeden kus koláče, který může nastat.
S jakou další a nejčastější problematikou se můžete setkat?
- Stránka nenalezena (404): jedná se o jeden ze stavových kódu. Tyto kódy znamenají odpovědi serveru na požadavky webového prohlížeče. Můžete se setkat s těmito kódy: 200 (ok), 301 (trvalé přesměrování), 302 (dočasné přesměrování) a hlavně kód 404 = nejčastější. 404 znamená, že požadovaná stránka nebyla nalezena. Z 99% se jedná o stránku, která byla vytvořena a následně smazána. Je důležité tyto chyby najít a opravit, jelikož se jedná o důležitý aspekt v SEO. Co bych doporučil: pokud na stránku vedla návštěvnost, přesměrovat jí na podobný obsah. Pokud stránka nemá žádnou návštěvnost, můžete stránku smazat.
- Rychlost načítání: vyhledávače berou v úvahu rychlost načítání stránek při hodnocení webových stránek. Pokud se pomalu načítají vaše stránky, i v řádu několika sekund, bude to mít negativní dopad nejen na uživatele (kteří stránku opustí a půjdou ke konkurenci) ale i vyhledávače to poznají. Pomalé načítání stránek může také vést k nižší míře konverzí. Pokud si chcete zjistit, jak rychle se načítají vaše webové stránky, můžete vyzkoušet bezplatný nástroj přímo od Googlu https://pagespeed.web.dev. Z mé vlastní zkušenosti, doporučuji udělat stránky z pohledu kódu co nejjednodušší a nejlehčí. Zapamatujte si = čím jednodušší web, tím lepší.
- Struktura webových stránek: špatná struktura webových stránek může robotů ztížit pochopení obsahu i navigaci v něm. I zákazník se může v nepřehledné struktuře ztratit. Navíc správné interní propojení pomáhá robotům lépe pochopit strukturu webu a najít ty nejdůležitější stránky. Ne nadarmo se říká, čím hlouběji jsou schované stránky, tím je to horší. Doporučuji držet co nejvíce minimální strukturu procházení, především z pohledu důležitosti. Ty nejdůležitější stránky vždy dejte dopředu.
- Responzivní design pro mobilní telefony: v dnešním digitálním světě je stále více lidí, který navštíví vaše webové stránky z mobilního zařízení. Podle některých studiích se jedná až o 60 % uživatelů. Pokud vaše stránky nejsou responzivní pro mobily, uživatelé ho nebudou moci správně zobrazit a stránku opustí. To může vést ze ztrátě návštěvnosti (bounce rate) i konverzí.
- Zabezpečení: pokud vaše webové stránky nebudou zabezpečeny protokolem HTTPS (SSl Certifkátem), můžou se stát terčem útoků hackerů nebo phishingu. Proto je důležité používat bezpečné zabezpečení! SSL certifikát se dá ve většině případů nainstalovat pomocí pár kliknutí a v dnešní době už toto zabezpečení nabízí každý webhosting.
3) Definice cílů
Definování cílů je klíčová součást pro dosažení úspěšných výsledků v organickém vyhledávání.
Jasně definované cíle vám pomohou lépe se zaměřit na vaše usilí.
Jaké otázky si klademe, před dosažením cílů?
Cíle musí být:
- Specifické: musí specifikovat, čeho chcete dosáhnout. Chcete pouze zvýšit návštěvnost a zlepší povědomí o značce? Máte e-shop a potřebujete zvýšit objem objednávek?
- Měřitelné: měly by být kvantifikovatelné, abyste mohli sledovat svůj pokrok.
- Relevantní: strategie musí být relevantní k vašemu podnikání.
- Dosáhnutelné: celá strategie musí být dosáhnutelná v určitém horizontu s ohledem na váš čas, úsilí a zdroje.
Praktické příklady cílů:
- Zvýšení organické návštěvnosti pro určitý typ segmentu o 40% za 6 měsíců.
- Dosáhnout prvních pozice na určité klíčové slova do 1 roka.
- Získat 50 kvalitních zpětných odkazů z relevantních webových stránek do 2 let.
- Zvýšit míru konverze z organické návštěvnosti o 20% za 6 měsíců.
- Snížit míru opuštění (bounce rate) o 12%.
Příklady cílů mohou být různé, vždy záleží na určitém projektu.
Proto je důležité si předem stanovit definované cíle, a poté se pustit do práce.
Co bych rád podotknul = Každý projekt je velmi individuální!
Co funguje pro jeden projekt, nemusí fungovat pro druhý.
Každé odvětví je velmi specifické, a vždy záleží na několika bodech.
Rádi bychom zmínili ještě jednu důležitou věc.
Každá webová stránka je jiná z pohledu SEO.
Co tím máme namysli?
- Stáří domény
- Technická optimalizace
- Byl web někdy penalizován?
- Jak moc v "nepořádku" jsou stránky?
- Na jakém CMS systému stránka funguje?
- Bylo na stránce někdy v minulosti dělané SEO? Pokud ano, na jaké úrovni je teď?
- Na jaké pozice a relevantní klíčová slova se umisťují?
- Nebrání něco v procházení a indexaci?
A mnoho dalších věcí...
Pro lepší zapamatování = Každý projekt je individuální a tomu se každá strategie musí přizpůsobit.